• Nyheter
  • Produkter
    • Fartvarnare (ISA)
    • Kameravarnare
    • Elektronisk körjournal
    • Tillbehör
    • Uppgraderingar
  • Programvara
  • Support
    • FAQ
    • Reparation
    • Fjärrsupport (windows)
    • Fjärrsupport (mac)
    • Manualer
    • Köpvillkor
  • Kontakt
0

  • Nyheter
  • Produkter
    • Fartvarnare (ISA)
    • Kameravarnare
    • Elektronisk körjournal
    • Tillbehör
    • Uppgraderingar
  • Programvara
  • Support
    • FAQ
    • Reparation
    • Fjärrsupport (windows)
    • Fjärrsupport (mac)
    • Manualer
    • Köpvillkor
  • Kontakt
  • Varukorgen (0)
Hoppa till innehåll

Manualer

  • Körjournal
    • Bobrik
      • ActiveGPS

        Logger 5 Manual

        E1-1

        Bruksanvisning

        Bobrik

        Felrapportering av hastighetsgränser

         

        Fabriksåterställning GPS/GNSS mottagare

        Om din mottagare fungerar onormalt speciellt om den har fungerat bra i samma bil och samma placering tidigare, men om den nu inte verkar lika skarp som tidigare så rekommenderar vi att man provar att göra en fabriksåterställning av mottagaren, precis som det ibland är bra att rensa ut gammal data från datorn eller göra en omstart.

        Tillvägagångsätt 1:

        • Parkera bilen på en öppen plats, och koppla loss Bobrik
        • Håll nu inne knappen och koppla in ström
        • Släpp först knappen när ett pip hörs
        • Ett displaytest görs därefter visas växelvis, Rött=Antal satelliter, Grönt=Signalstyrka, Gult= C=Cold, H=Hot eller decimaltal (HDOP) kvalité på satellitlåsning (vid fix)
        • Håll nu inne knappen på nytt tills pip hörs
        • Nu skickas fabriksreset kommando och antal satelliter och signalstyrka visar noll, tillsammans med gult ”C” för kallstart.
        • Vänta gärna in att den åter hittar satelliter och kan bestämma position (gula siffror visar inte längre ”c” eller ”h” utan ett decimaltal) + några ytterligare minuter för att data skall stabilisera sig och mottagaren hinna ladda hem data om aktuella satellitbanor för snabb start nästa gång.
        • För att lämna testläget, bryt strömmen och koppla därefter in på nytt så skall Bobrik starta upp på normalt vis

        Tillvägagångssätt 2:

        • Koppla till dator och starta programmet GPS Tester med Bobrik ansluten, länk: https://www.adteknik.com/software/GPS_Tester.exe
        • Programmet skall rabbla data i textfönstret som visar att den har kontakt med mottagaren
        • Om du sitter nära ett fönster kan satellitlåsning ske och du ser aktuell tid och koordinater, samt satelliternas placering på himlen utifrån din position
        • Knappen ”Fabriksreset” återställer mottagaren, och du ser att eventuell satellitlåsning och klocka försvinner som bekräftelse.

        Efter att en fabriksreset har utförts så tappar mottagaren data om aktuell position och satelliternas banor kring jorden. Detta gör att det tar längre tid än normalt för mottagaren att åter bestämma sin position och det är helt normalt. Bäst är att stå parkerad gärna på en öppen plats med fri sikt åt alla håll, medan den söker efter satelliter.

        Mät signalstyrkan

        Om du har placerat din Bobrik i en ny bil och tycker den plötsligt fungerar sämre kan det bero på att den nya bilen har metallfolie i framrutan eller täta värmetrådar som blockerar radiovågorna från satelliterna. Det kan vara svårt att se detta med ögat men det finns ett bra sätt att mäta upp det med hjälp av Bobrik’s testläge.

        • Parkera bilen på en öppen plats och koppla loss Bobrik
        • Håll nu inne knappen och koppla in ström
        • Släpp knappen först när ett pip hörs
        • Ett display test görs, därefter visas växelvis, Rött=Antal satelliter, Grönt=Signalstyrka, Gult= C=Cold, H=Hot eller decimaltal (HDOP) kvalité på satellitlåsning (vid fix)
        • Låt signalen stabilisera sig någon minut så att du har minst 4 satelliter (röda siffran)

        Jämför nu de gröna siffrorna (signalstyrkan) om du låter apparaten ligga framme i framrutan, jämfört med om du håller ut apparaten från sidorutan (så länge vädret tillåter). Det skall inte vara någon större skillnad.

        Om du däremot märker en stor skillnad så har du en framruta som blockerar signalen.

        Du kan då komplettera din Bobrik med en extern antenn (förutsatt att du har modellen med extern antenningång, guldkontakten på baksidan). Oftast behöver man inte krångla med att dra ut den externa antennen utan det brukar finnas en prickad zon runt innerbackspegeln som inte är blockerad. En extern antenn kan fästas här med dubbelhäftande tejp med ovansidan utåt.

        Extern antenn

        Bobrik säljs i två varianter, en utan antenningång och en med antenningång.

        Båda modellerna har inbyggd antenn, men skillnaden är just den att den med en antenningång (guldfärgad SMA kontakt på baksidan) har möjlighet att man kopplar till en extern antenn (säljs separat).

        Kopplas en extern antenn in så känner mottagaren automatiskt av detta och kopplar över till att använda den externa antennen istället för den inbyggda.

        När kan det vara bra att använda extern antenn:

        • Om du vill placera Bobrik på sådant sätt att ovansidan på Bobrik inte ”ser” himlen
        • Om du har en bil med metallfolie eller värmetrådar i framrutan kan detta påverka mottagningen (se avsnittet ovan hur du mäter signalstyrkan)
        • På fordon med vertikal framruta eller det finns en överbyggnad (husbil med sovloft ovan kupén) som är i vägen för signalerna

        Montering

        Du kan montera den externa antennen både på bilens insida eller utsida. Antennen har ett inbyggt magnetfäste. En annars lämplig montering är att fästa den med dubbelhäftande tejp intill innerbackspegeln och försiktigt klämma in antennkabeln runt rutan ned till Bobrik, på bilar med metallfolie i framrutan är det vanligt att de har en prickad zon på rutan just här som saknar metallfolie just för placering av antenn eller transpondrar för biltull.

         

         

        Kontrollera hastighetsgränsen

        Om du upptäcker att Bobrik visar fel hastighet trots att du uppdaterat databasen via programmet BobrikLoader och knappen ”Uppdatera databas”, så kan detta bero på flera saker som är bra att utesluta.

        Trafikverket har en tjänst de kallar ”NVDB på karta”, denna tjänst presenterar Trafikverkets nationella vägdatas på en karta, välj ”Hastighetsgräns” och zooma in på önskat område som du vill kontrollera. Vägarna får olika färger beroende på hastighetsgräns. Är det något som inte stämmer? Du kan själv rapportera fel direkt till Trafikverket och dom brukar kunna justera.

        Länk till NVDB på Karta

        Man kan också gräva djupare i felet, hastighetsgränserna på NVDB bygger på Trafikföreskrifterna, och det är dessa som gäller över skyltningen (bortsett från tillfälliga hastighetsgränser tex vid vägarbete).

        Det skall finnas en trafikföreskrift som bestämmer hastigheten på alla vägar där inte bashastighet råder, bashastighet är 50km/t i tätbebyggt område, och 70km/t utanför tätbebyggt område.

        Du kan söka efter en trafikföreskrift hos Transportstyrelsens rikstäckande databas, kallad RDT

        Länk till RDT

        Välj län och kommun, ange sökord såsom gatunamn eller vägnummer, och kryssa in ”hastighetsbegränsning”.

        Om du hittar en giltig trafikföreskrift som säger en annan hastighet än skyltningen, eller om trafikföreskriften inte stämmer med NVDB kan du rapportera detta på NVDB kartan, och detta brukar åtgärdas snabbt.

         

         

         

         

        Mät in nya fundament och fartkameror

        Om du ser nya fundament eller fartkameror som din Bobrik inte varnar för trots att du uppdaterat med senaste databas så är vi väldigt tacksamma om du kan hjälpa oss att mäta in dessa. Stort tack för din hjälp!

        Förberedelser:

        För att kunna använda din Bobrik för att spara egna positioner behöver den förberedas, minne måste reserveras för att spara egna positioner, detta görs via programmet Bobrikloader och knappen ”egna och extra positioner”, här anges hur många egna positioner du kan totalt lagra i minnet, ange inte en för liten siffra utan ta i, inga problem att ange tex 100 om du vet med dig att du kanske skall spara 10-20st positioner.

        Ändringarna behöver också läggas in i flashminnet på Bobrik och då behöver du uppdatera databasen annars förbereds inte utrymmet för egna positioner i minnet.

        Inmätning:

        Genom att hålla inne knappen i ca 2 sekunder tills ett pip hörs så sparas:

        • Koordinater för den aktuella platsen
        • Din hastighet
        • Din färdriktning

        För att mäta in en ny kamera eller fundament behöver man således köra mot positionen som man vill mäta in, i en hastighet som ligger strax under hastighetsgränsen, och trycka in och hålla inne knappen en bit innan man kommer till kameran/fundamentet, optimalt är att Bobrik piper till (som den gör efter 2 sekunder) precis innan du passerar platsen.

        Bobrik’s display visar ”Add” som bekräftelse att positionen har sparats. Skulle du stå still vid inmätning får man inte hastigheten sparad, färdriktningen blir fel och har du körjournalfunktion kommer istället en extra plats i körjournalen sparas, displayen visar då ”Log” istället för ”Add”.

        Repetera för alla positioner som du vill spara åt oss.

        Utläsning, skicka positionerna till AD-Teknik:

        Anslut Bobrik till datorn och starta BobrikLoader, tryck på knappen ”Uppdatera databas”, programmet upptäcker nu att du har egenhändigt sparade positioner och visar ett nytt fönster med karta.

        Justera eventuellt hastigheten för varje sparad position. Du bläddrar mellan de olika positionerna med indexet uppe till vänster, kartbilden uppdateras efter några sekunder från att du har bytt till en ny position.

        När du är klar så välj längst ned att:

        • Skicka positionerna till AD-Teknik
        • Om du inte själv vill ha kvar dom i Bobrik så välj att inte behålla dem

        Först när du har gjort dessa två val tänds ”OK” knappen och du får välja databas precis som vanligt.

        Tack för din hjälp!

        Bruksanvisning

        ActiveGPS

        Körjournal

        Logger 5 Manual

        E1-1

        Bobrik

        Bruksanvisning

        Bobrik

        Felrapportering av hastighetsgränser

         

        Fabriksåterställning GPS/GNSS mottagare

        Om din mottagare fungerar onormalt speciellt om den har fungerat bra i samma bil och samma placering tidigare, men om den nu inte verkar lika skarp som tidigare så rekommenderar vi att man provar att göra en fabriksåterställning av mottagaren, precis som det ibland är bra att rensa ut gammal data från datorn eller göra en omstart.

        Tillvägagångsätt 1:

        • Parkera bilen på en öppen plats, och koppla loss Bobrik
        • Håll nu inne knappen och koppla in ström
        • Släpp först knappen när ett pip hörs
        • Ett displaytest görs därefter visas växelvis, Rött=Antal satelliter, Grönt=Signalstyrka, Gult= C=Cold, H=Hot eller decimaltal (HDOP) kvalité på satellitlåsning (vid fix)
        • Håll nu inne knappen på nytt tills pip hörs
        • Nu skickas fabriksreset kommando och antal satelliter och signalstyrka visar noll, tillsammans med gult ”C” för kallstart.
        • Vänta gärna in att den åter hittar satelliter och kan bestämma position (gula siffror visar inte längre ”c” eller ”h” utan ett decimaltal) + några ytterligare minuter för att data skall stabilisera sig och mottagaren hinna ladda hem data om aktuella satellitbanor för snabb start nästa gång.
        • För att lämna testläget, bryt strömmen och koppla därefter in på nytt så skall Bobrik starta upp på normalt vis

        Tillvägagångssätt 2:

        • Koppla till dator och starta programmet GPS Tester med Bobrik ansluten, länk: https://www.adteknik.com/software/GPS_Tester.exe
        • Programmet skall rabbla data i textfönstret som visar att den har kontakt med mottagaren
        • Om du sitter nära ett fönster kan satellitlåsning ske och du ser aktuell tid och koordinater, samt satelliternas placering på himlen utifrån din position
        • Knappen ”Fabriksreset” återställer mottagaren, och du ser att eventuell satellitlåsning och klocka försvinner som bekräftelse.

        Efter att en fabriksreset har utförts så tappar mottagaren data om aktuell position och satelliternas banor kring jorden. Detta gör att det tar längre tid än normalt för mottagaren att åter bestämma sin position och det är helt normalt. Bäst är att stå parkerad gärna på en öppen plats med fri sikt åt alla håll, medan den söker efter satelliter.

        Mät signalstyrkan

        Om du har placerat din Bobrik i en ny bil och tycker den plötsligt fungerar sämre kan det bero på att den nya bilen har metallfolie i framrutan eller täta värmetrådar som blockerar radiovågorna från satelliterna. Det kan vara svårt att se detta med ögat men det finns ett bra sätt att mäta upp det med hjälp av Bobrik’s testläge.

        • Parkera bilen på en öppen plats och koppla loss Bobrik
        • Håll nu inne knappen och koppla in ström
        • Släpp knappen först när ett pip hörs
        • Ett display test görs, därefter visas växelvis, Rött=Antal satelliter, Grönt=Signalstyrka, Gult= C=Cold, H=Hot eller decimaltal (HDOP) kvalité på satellitlåsning (vid fix)
        • Låt signalen stabilisera sig någon minut så att du har minst 4 satelliter (röda siffran)

        Jämför nu de gröna siffrorna (signalstyrkan) om du låter apparaten ligga framme i framrutan, jämfört med om du håller ut apparaten från sidorutan (så länge vädret tillåter). Det skall inte vara någon större skillnad.

        Om du däremot märker en stor skillnad så har du en framruta som blockerar signalen.

        Du kan då komplettera din Bobrik med en extern antenn (förutsatt att du har modellen med extern antenningång, guldkontakten på baksidan). Oftast behöver man inte krångla med att dra ut den externa antennen utan det brukar finnas en prickad zon runt innerbackspegeln som inte är blockerad. En extern antenn kan fästas här med dubbelhäftande tejp med ovansidan utåt.

        Extern antenn

        Bobrik säljs i två varianter, en utan antenningång och en med antenningång.

        Båda modellerna har inbyggd antenn, men skillnaden är just den att den med en antenningång (guldfärgad SMA kontakt på baksidan) har möjlighet att man kopplar till en extern antenn (säljs separat).

        Kopplas en extern antenn in så känner mottagaren automatiskt av detta och kopplar över till att använda den externa antennen istället för den inbyggda.

        När kan det vara bra att använda extern antenn:

        • Om du vill placera Bobrik på sådant sätt att ovansidan på Bobrik inte ”ser” himlen
        • Om du har en bil med metallfolie eller värmetrådar i framrutan kan detta påverka mottagningen (se avsnittet ovan hur du mäter signalstyrkan)
        • På fordon med vertikal framruta eller det finns en överbyggnad (husbil med sovloft ovan kupén) som är i vägen för signalerna

        Montering

        Du kan montera den externa antennen både på bilens insida eller utsida. Antennen har ett inbyggt magnetfäste. En annars lämplig montering är att fästa den med dubbelhäftande tejp intill innerbackspegeln och försiktigt klämma in antennkabeln runt rutan ned till Bobrik, på bilar med metallfolie i framrutan är det vanligt att de har en prickad zon på rutan just här som saknar metallfolie just för placering av antenn eller transpondrar för biltull.

         

         

        Kontrollera hastighetsgränsen

        Om du upptäcker att Bobrik visar fel hastighet trots att du uppdaterat databasen via programmet BobrikLoader och knappen ”Uppdatera databas”, så kan detta bero på flera saker som är bra att utesluta.

        Trafikverket har en tjänst de kallar ”NVDB på karta”, denna tjänst presenterar Trafikverkets nationella vägdatas på en karta, välj ”Hastighetsgräns” och zooma in på önskat område som du vill kontrollera. Vägarna får olika färger beroende på hastighetsgräns. Är det något som inte stämmer? Du kan själv rapportera fel direkt till Trafikverket och dom brukar kunna justera.

        Länk till NVDB på Karta

        Man kan också gräva djupare i felet, hastighetsgränserna på NVDB bygger på Trafikföreskrifterna, och det är dessa som gäller över skyltningen (bortsett från tillfälliga hastighetsgränser tex vid vägarbete).

        Det skall finnas en trafikföreskrift som bestämmer hastigheten på alla vägar där inte bashastighet råder, bashastighet är 50km/t i tätbebyggt område, och 70km/t utanför tätbebyggt område.

        Du kan söka efter en trafikföreskrift hos Transportstyrelsens rikstäckande databas, kallad RDT

        Länk till RDT

        Välj län och kommun, ange sökord såsom gatunamn eller vägnummer, och kryssa in ”hastighetsbegränsning”.

        Om du hittar en giltig trafikföreskrift som säger en annan hastighet än skyltningen, eller om trafikföreskriften inte stämmer med NVDB kan du rapportera detta på NVDB kartan, och detta brukar åtgärdas snabbt.

         

         

         

         

        Mät in nya fundament och fartkameror

        Om du ser nya fundament eller fartkameror som din Bobrik inte varnar för trots att du uppdaterat med senaste databas så är vi väldigt tacksamma om du kan hjälpa oss att mäta in dessa. Stort tack för din hjälp!

        Förberedelser:

        För att kunna använda din Bobrik för att spara egna positioner behöver den förberedas, minne måste reserveras för att spara egna positioner, detta görs via programmet Bobrikloader och knappen ”egna och extra positioner”, här anges hur många egna positioner du kan totalt lagra i minnet, ange inte en för liten siffra utan ta i, inga problem att ange tex 100 om du vet med dig att du kanske skall spara 10-20st positioner.

        Ändringarna behöver också läggas in i flashminnet på Bobrik och då behöver du uppdatera databasen annars förbereds inte utrymmet för egna positioner i minnet.

        Inmätning:

        Genom att hålla inne knappen i ca 2 sekunder tills ett pip hörs så sparas:

        • Koordinater för den aktuella platsen
        • Din hastighet
        • Din färdriktning

        För att mäta in en ny kamera eller fundament behöver man således köra mot positionen som man vill mäta in, i en hastighet som ligger strax under hastighetsgränsen, och trycka in och hålla inne knappen en bit innan man kommer till kameran/fundamentet, optimalt är att Bobrik piper till (som den gör efter 2 sekunder) precis innan du passerar platsen.

        Bobrik’s display visar ”Add” som bekräftelse att positionen har sparats. Skulle du stå still vid inmätning får man inte hastigheten sparad, färdriktningen blir fel och har du körjournalfunktion kommer istället en extra plats i körjournalen sparas, displayen visar då ”Log” istället för ”Add”.

        Repetera för alla positioner som du vill spara åt oss.

        Utläsning, skicka positionerna till AD-Teknik:

        Anslut Bobrik till datorn och starta BobrikLoader, tryck på knappen ”Uppdatera databas”, programmet upptäcker nu att du har egenhändigt sparade positioner och visar ett nytt fönster med karta.

        Justera eventuellt hastigheten för varje sparad position. Du bläddrar mellan de olika positionerna med indexet uppe till vänster, kartbilden uppdateras efter några sekunder från att du har bytt till en ny position.

        När du är klar så välj längst ned att:

        • Skicka positionerna till AD-Teknik
        • Om du inte själv vill ha kvar dom i Bobrik så välj att inte behålla dem

        Först när du har gjort dessa två val tänds ”OK” knappen och du får välja databas precis som vanligt.

        Tack för din hjälp!

        ActiveGPS

        Bruksanvisning

        ActiveGPS

        • Nyheter
        • Programvara
        • Produkter
        • Support
        • Kontakt
        • Köpvillkor

        Öppettider

        Måndag och Torsdag 9-16
        Lunch 13-14

        • 031-313 45 50
        • info@adteknik.com
        • Facebook

        AD-Teknik AB

        Karl Gustavsgatan 7
        411 25 Göteborg

        Swish 123 699 11 45
        BG 5917-4169
        VISA
        Mastercard
        PayPal