Manualer
Bruksanvisning
Fabriksåterställning GPS/GNSS mottagare
Om din mottagare fungerar onormalt speciellt om den har fungerat bra i samma bil och samma placering tidigare, men om den nu inte verkar lika skarp som tidigare så rekommenderar vi att man provar att göra en fabriksåterställning av mottagaren, precis som det ibland är bra att rensa ut gammal data från datorn eller göra en omstart.
Tillvägagångsätt 1:
- Parkera bilen på en öppen plats, och koppla loss Bobrik
- Håll nu inne knappen och koppla in ström
- Släpp först knappen när ett pip hörs
- Ett displaytest görs därefter visas växelvis, Rött=Antal satelliter, Grönt=Signalstyrka, Gult= C=Cold, H=Hot eller decimaltal (HDOP) kvalité på satellitlåsning (vid fix)
- Håll nu inne knappen på nytt tills pip hörs
- Nu skickas fabriksreset kommando och antal satelliter och signalstyrka visar noll, tillsammans med gult ”C” för kallstart.
- Vänta gärna in att den åter hittar satelliter och kan bestämma position (gula siffror visar inte längre ”c” eller ”h” utan ett decimaltal) + några ytterligare minuter för att data skall stabilisera sig och mottagaren hinna ladda hem data om aktuella satellitbanor för snabb start nästa gång.
- För att lämna testläget, bryt strömmen och koppla därefter in på nytt så skall Bobrik starta upp på normalt vis
Tillvägagångssätt 2:
- Koppla till dator och starta programmet GPS Tester med Bobrik ansluten, länk: https://www.adteknik.com/software/GPS_Tester.exe
- Programmet skall rabbla data i textfönstret som visar att den har kontakt med mottagaren
- Om du sitter nära ett fönster kan satellitlåsning ske och du ser aktuell tid och koordinater, samt satelliternas placering på himlen utifrån din position
- Knappen ”Fabriksreset” återställer mottagaren, och du ser att eventuell satellitlåsning och klocka försvinner som bekräftelse.
Efter att en fabriksreset har utförts så tappar mottagaren data om aktuell position och satelliternas banor kring jorden. Detta gör att det tar längre tid än normalt för mottagaren att åter bestämma sin position och det är helt normalt. Bäst är att stå parkerad gärna på en öppen plats med fri sikt åt alla håll, medan den söker efter satelliter.
Mät signalstyrkan
Om du har placerat din Bobrik i en ny bil och tycker den plötsligt fungerar sämre kan det bero på att den nya bilen har metallfolie i framrutan eller täta värmetrådar som blockerar radiovågorna från satelliterna. Det kan vara svårt att se detta med ögat men det finns ett bra sätt att mäta upp det med hjälp av Bobrik’s testläge.
- Parkera bilen på en öppen plats och koppla loss Bobrik
- Håll nu inne knappen och koppla in ström
- Släpp knappen först när ett pip hörs
- Ett display test görs, därefter visas växelvis, Rött=Antal satelliter, Grönt=Signalstyrka, Gult= C=Cold, H=Hot eller decimaltal (HDOP) kvalité på satellitlåsning (vid fix)
- Låt signalen stabilisera sig någon minut så att du har minst 4 satelliter (röda siffran)
Jämför nu de gröna siffrorna (signalstyrkan) om du låter apparaten ligga framme i framrutan, jämfört med om du håller ut apparaten från sidorutan (så länge vädret tillåter). Det skall inte vara någon större skillnad.
Om du däremot märker en stor skillnad så har du en framruta som blockerar signalen.
Du kan då komplettera din Bobrik med en extern antenn (förutsatt att du har modellen med extern antenningång, guldkontakten på baksidan). Oftast behöver man inte krångla med att dra ut den externa antennen utan det brukar finnas en prickad zon runt innerbackspegeln som inte är blockerad. En extern antenn kan fästas här med dubbelhäftande tejp med ovansidan utåt.
Bruksanvisning
Körjournal
Bobrik
Bruksanvisning
Fabriksåterställning GPS/GNSS mottagare
Om din mottagare fungerar onormalt speciellt om den har fungerat bra i samma bil och samma placering tidigare, men om den nu inte verkar lika skarp som tidigare så rekommenderar vi att man provar att göra en fabriksåterställning av mottagaren, precis som det ibland är bra att rensa ut gammal data från datorn eller göra en omstart.
Tillvägagångsätt 1:
- Parkera bilen på en öppen plats, och koppla loss Bobrik
- Håll nu inne knappen och koppla in ström
- Släpp först knappen när ett pip hörs
- Ett displaytest görs därefter visas växelvis, Rött=Antal satelliter, Grönt=Signalstyrka, Gult= C=Cold, H=Hot eller decimaltal (HDOP) kvalité på satellitlåsning (vid fix)
- Håll nu inne knappen på nytt tills pip hörs
- Nu skickas fabriksreset kommando och antal satelliter och signalstyrka visar noll, tillsammans med gult ”C” för kallstart.
- Vänta gärna in att den åter hittar satelliter och kan bestämma position (gula siffror visar inte längre ”c” eller ”h” utan ett decimaltal) + några ytterligare minuter för att data skall stabilisera sig och mottagaren hinna ladda hem data om aktuella satellitbanor för snabb start nästa gång.
- För att lämna testläget, bryt strömmen och koppla därefter in på nytt så skall Bobrik starta upp på normalt vis
Tillvägagångssätt 2:
- Koppla till dator och starta programmet GPS Tester med Bobrik ansluten, länk: https://www.adteknik.com/software/GPS_Tester.exe
- Programmet skall rabbla data i textfönstret som visar att den har kontakt med mottagaren
- Om du sitter nära ett fönster kan satellitlåsning ske och du ser aktuell tid och koordinater, samt satelliternas placering på himlen utifrån din position
- Knappen ”Fabriksreset” återställer mottagaren, och du ser att eventuell satellitlåsning och klocka försvinner som bekräftelse.
Efter att en fabriksreset har utförts så tappar mottagaren data om aktuell position och satelliternas banor kring jorden. Detta gör att det tar längre tid än normalt för mottagaren att åter bestämma sin position och det är helt normalt. Bäst är att stå parkerad gärna på en öppen plats med fri sikt åt alla håll, medan den söker efter satelliter.
Mät signalstyrkan
Om du har placerat din Bobrik i en ny bil och tycker den plötsligt fungerar sämre kan det bero på att den nya bilen har metallfolie i framrutan eller täta värmetrådar som blockerar radiovågorna från satelliterna. Det kan vara svårt att se detta med ögat men det finns ett bra sätt att mäta upp det med hjälp av Bobrik’s testläge.
- Parkera bilen på en öppen plats och koppla loss Bobrik
- Håll nu inne knappen och koppla in ström
- Släpp knappen först när ett pip hörs
- Ett display test görs, därefter visas växelvis, Rött=Antal satelliter, Grönt=Signalstyrka, Gult= C=Cold, H=Hot eller decimaltal (HDOP) kvalité på satellitlåsning (vid fix)
- Låt signalen stabilisera sig någon minut så att du har minst 4 satelliter (röda siffran)
Jämför nu de gröna siffrorna (signalstyrkan) om du låter apparaten ligga framme i framrutan, jämfört med om du håller ut apparaten från sidorutan (så länge vädret tillåter). Det skall inte vara någon större skillnad.
Om du däremot märker en stor skillnad så har du en framruta som blockerar signalen.
Du kan då komplettera din Bobrik med en extern antenn (förutsatt att du har modellen med extern antenningång, guldkontakten på baksidan). Oftast behöver man inte krångla med att dra ut den externa antennen utan det brukar finnas en prickad zon runt innerbackspegeln som inte är blockerad. En extern antenn kan fästas här med dubbelhäftande tejp med ovansidan utåt.