Ny produkt i sortimentet

Nu har vi fått hem USB-C kablar för bilen som gör att du kan ansluta din ActiveGPS eller Bobrik till bilens USB-C uttag som blir allt vanligare på nya bilar. Du hittar kabeln här

USB-C till Mini USB-B
USB-C till Mini USB-B

MacOS status

Vi får frågor från kunder som inte längre kan köra våra program på MacOS.

Anledningen är att i de senaste utgåvorna från Apple av MacOS (Catalina och Big Sur) så har Apple valt att förenkla för sig själva och endast möjliggöra att 64-bitars program kan köras i deras Operativsystem. Till skillnad från Microsoft Windows som kan köra både 32 och 64 bitars program och kommer att göra så lång tid framöver.

Detta betyder att vi måste kompilera om våra program så att de blir 64 bitars istället för 32. Det skulle vara en ganska enkel sak egentligen, men vi har skrivit våra program i C/C++ som är ett av världens mest vanliga programmeringsspråk och vi använder C++ Builder från Embarcadero eftersom dom erbjuder den unika möjligheten att kunna kompilera källkod till Windows, MacOS, Android och iOS. Detta har varit avgörande för oss att överhuvudtaget kunna erbjuda MacOS programvara för att vi har inte resurser att skriva två olika program (ett för Windows och ett för Mac). Men problemet är att Embarcadero tagit irriterande lång tid på sig att uppdatera sin C++ kompilator så att den fungerar till MacOS 64 bit.

Embarcadero har inte ens en tidsplan när detta blir klart. 🙁

Vilket nu tvingar oss att kolla på alternativ. Det närmaste alternativet just nu är därför att skriva om våra program till Embarcaderos andra programmeringsspråk, nämligen Delphi. För där finns en MacOS 64-bitars kompilator klar. Men detta är ett megaprojekt för oss då enbart Logger-programmet består av över 11 miljoner rader programkod. Delphi är dessutom ett programmeringsspråk som vi inte är bekanta med så vi hoppas att ni förstår att det inte är en helt enkel uppgift.

Just nu så testar vi om Delphi är en framkomlig väg att lösa problemet. Tyvärr kan vi inte säga när någonting kan bli klart.

Tillsvidare är det dessa alternativ som gäller:

  • Behåll MacOS Mojave och vänta med att uppdatera din dator
  • Om du installerat Catalina/Big Sur, kolla om du har systemresurser i din dator att skapa en så kallad dualboot, som gör att du kan installera MacOS Mojave vid sidan om och växla mellan MacOS versionerna
  • Skaffa VMware Fusion och Windows 10 så att du kan köra Windows versionen av vårt program istället
  • Skaka liv i någon gammal Windows dator i garderoben och uppdatera via den. Allt som behövs är minst Windows 7 och internet uppkoppling
  • Låna en dator från granne/bekant för att uppdatera.
  • Skicka in eller kom förbi till oss så uppdaterar vi din apparat här.

God Jul och Gott Nytt År

AD-Teknik vill önska sina kunder God Jul och Gott Nytt År

Vi håller stängt från och med den 23 december, men är tillbaka under mellandagarna den 28 december.

Om ni avser besöka oss i mellandagarna ring alltid före för att vara säkra på att vi finns på plats och kan hjälpa.

LoggerReport

Android versionen av appen som används för att komplettera körjournalen med extra information såsom mätarställning, bränslepåfyllning, restyp, ärende etc. har nu släppts i en ny version som enligt uppgift skall fungera på Android 11.

Appen är helt omskriven i Delphi och kompilerad för 64-bitars Android, till skillnad från den gamla som var skriven i C++ Builder 32-bitars Android.

Appen finns på Google Play, du hittar den enklast genom att söka efter Bobrik

LoggerFolder

Vi har släppt ett första litet tillbehörs program som skall fungera på MacOS Catalina/BigSur. Programmet är skrivet i Delphi vilket stödjer kompilering av 64bitars program till MacOS, samt notarisering som Catalina och BigSur kräver.

Våra andra program är skrivna i C++ Builder men där saknas det ännu en kompilator för 64bitars kod till MacOS, vilket är väldigt frustrerande. Vi testar därför Delphi och ser om detta är en framkomlig väg för att kanske kunna skriva om våra program om ingen 64bitars kompilator för C++ Builder skulle dyka upp.

LoggerFolder, gör två saker:

Den letar upp sökvägen på datorn dit Logger-programmet sparar körjournaldata. Detta kan vara användbart om man vill säkerhetskopiera informationen om man uppdaterat sin Mac från Mojave till Catalina eller BigSur och därför inte längre kan starta Lagger-programmet.

Den andra funktionen är om Logger-programmet har fastnat och inte kan starta på grund av att låsfiler för körjournalen ligger kvar. Då kan detta programmet radera låsfilerna.

Ny betaversion av LoggerReport för Android

Det var länge sedan Android versionen av Logger Report appen uppdaterades och den har dragits med en del problem allt eftersom nya versioner av operativsystemet Android har släppts.

Appen var skriven i C++ med hjälp av C++ Builder men eftersom Embarcadero (som säljer C++ Builder) varit långsamma med uppdateringar har vi helt enkelt fått skriva om appen till Delphi istället för att bland annat få den stabil och nödvändigt 64 bitars stöd.

Den som vill testa beta versionen kan klicka på någon utav dessa länkar:

På din Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.adteknik.ftpupload

På din dator: https://play.google.com/apps/testing/com.adteknik.ftpupload

Ändrad hastighet vid 263 fartkameror

Sedan den 1 december har Trafikverket ändrat hastighetsgränsen på ett stort antal vägar, därmed har många fartkameror fått ny hastighet och dessutom har det monterats upp 12 nya bara i december.

Dessa ändringar finns nu med i vår databas, uppdatera din ActiveGPS eller Bobrik genom BobrikLoader-programmet för att få korrekt varning.

Nya betalstationer vid Marieholmstunneln

Marieholmstunneln
Nya betalstationer vid nya Marieholmstunneln

Vi har nu mätt in positionerna för de nya betalstationerna för trängselskatt vid Marieholmstunneln i Göteborg.

Om du har en Bobrik med körjournal och registrering av betalstationer så behöver du nu uppdatera databasen i din Bobrik för att få med passager av dessa betalstationer i din körjournal.

Marieholmstunneln öppnar för trafik den 16 december 2020.

Norsk ISA-fil till Bobrik

Äntligen kan vi nu erbjuda uppdaterad ISA-fil för Norge till Bobrik, vilket inte varit möjligt sedan 2017 då den sista uppdateringen kom enligt det gamla filformatet.

Sedan en tid har Statens Vegvesen i Norge erbjudit ett annat filformat på hastighetsdata, som tyvärr visat sig vara svårt att konvertera till Bobrik, men nu har vi löst det problemet och du kan uppdatera Bobrik som vanligt via BobrikLoader eller Logger-programmet.

Men det finns ett problem som vi hoppas kunna lösa: Databasen från Norge är tyvärr så stor att den inte ryms tillsammans med Svensk ISA-data och den ryms heller inte i äldre Bobrik med det lilla flashminnet.

Den Norska databasen är större än den Svenska, vilket den inte borde vara med tanke på att det Norska vägnätet är mindre än det Svenska.

Vi hoppas kunna lösa detta, men som det är nu måste man ladda Sverige, Norge eller Finland separat.

Kom ihåg: Oavsett vilket lands hastighetsdatabas du väljer, laddas samtliga fartkameror in för alla länder (Sverige/Norge/Finland/Baltikum)

17 nya fartkameror

Idag har vi lagt till ytterligare 17 nya fartkameror och tagit bort 1 i Sverige, totalt har vi nu 2261.

Nya ISA filer från Sverige och Finland

Vi har konverterat Trafikverkets senaste ISA fil från 7 september och Trafikledsverket i Finland från 27 augusti (kallad 2/2020) till Bobrik.

Använd BobrikLoader eller Logger-programmet för att uppdatera databasen

14 nya fartkameror och fundament

Vi har nu lagt till nya positioner samt ändrat hastighetsgräns vid ett antal fartkameror där sommarhastigheten tagits bort.

Bilden är tagen längs riksväg 26 som har fått 3 nya fartkameror uppsatta, samt en fjärde snart på gång.

Tillbaka från semestern

Nu är vi tillbaka och kör som vanligt, telefonen och butiken är öppna som vanligt men med begränsad bemanning de första 2 veckorna.

Semestertider

Nu är det semestertider även på AD-Teknik, butiken och telefonsupporten är därför stängd.

Men det går ändå att nå oss via mail på info@adteknik.com vilket vi besvarar inom 48 timmar.

Beställningar tas emot som vanligt på vår hemsida, och vi skickar ut minst 1 gång per vecka.

Trevlig Sommar önskar Andreas och Håkan

 

 

 

Bobrik Firmware 2.0 alpha 4

Vi hoppas nu att felet som fanns i alpha 3 versionen nu är åtgärdat. Felet bestod i att om man anslutit enheten till konstant spänning (tex via OBD kontakten) och man aktiverat funktionen att GPS/GNSS mottagaren skall gå ned i viloläge så startade den inte upp som den skulle. Därmed uteblev all funktion inkl eventuell körjournal tills dess att man startade om enheten genom att bryta strömmen.

AD-Teknik har försökt spåra de kunder som hade uppdaterat sin Bobrik till 2.0 alpha 3 och mailat dessa.

Återigen vill vi förtydliga att senaste väl-testade release av firmware är 1.9. och det är denna som nya enheter levereras med. Eventuella alpha och beta versioner finns tillgängligt för alla kunder, men test görs på egen risk.

Firmware historik: https://www.adteknik.com/bobrik_firmware.htm

 

 

 

 

Problem med Bobrik firmware 2.0 alpha 3

Vi har tagit bort firmware version 2.0 alpha 3 från vår server efter vi upptäckt problem med den.

Om du vet med dig att du uppdaterat din Bobrik till denna versionen ber vi dig att återgå till tidigare version.

Kom ihåg: Alpha betyder att det är en tidig testversion av programmet och alla funktioner är ej testade.

Senaste officiella release är fortsatt 1.9

 

 

MacOS 10.5 Catalina

MacOS 10.5 Catalina kräver att alla program som körs är 64-bitars.

Logger-programmet och BobrikLoader finns för närvarande endast i 32-bitars versioner eftersom det utvecklingsverktyget, som vi använder för att skriva programmen till Bobrik och ActiveGPS, ännu inte har stöd för att skapa 64-bitars program till MacOS.

Så snart detta finns tillgängligt kommer vi naturligtvis erbjuda 64-bitars versioner av Logger och BobrikLoader

Datum när utvecklingsverktyget (C++ Builder från Embarcadero) får stöd för MacOS 64-bitars är än så länge okänt, men det kan dröja år innan detta är klart.

Under tiden rekommenderar vi våra kunder att köra vidare på MacOS Mojave eller äldre versioner av MacOS. Om detta inte är möjligt är tyvärr alternativet att skapa en dual boot, och installera MacOS Mojave separat, alternativt Windows 10. Alternativt att nedgradera från Catalina till Mojave.

Tips:

Om du inte vill bli påmind hela tiden att uppdatera din Mac kan du tillfälligt ignorera Catalina genom följande kommandorad i Terminalen:

sudo softwareupdate –ignore ”macOS Catalina”

Den dagen du vill installera Catalina skriver du:

sudo softwareupdate –reset-ignored

OBS! Det skall vara dubbla minustecken framför ignore och reset-ignored, men WordPress som visar vår webbsida gör automatiskt om detta till ett långt streck.

 

USB-kabel till bilen

USB-Kabel med mini USB kontakt

 

Nytt i vårt sortiment av tillbehör är en USB-kabel för bilen som kan användas som strömförsörjning av Bobrik och ActiveGPS.

Kabeln är 1,8 meter lång

Tack vare att kabeln inte är fullkopplad så slipper man problemet att enheten tror att den är kopplad till dator om bilens USB-uttag är kopplad till stereon.

Se länk nedan:

USB-kabel till bil

 

 

Bobrik visar ”GPS” i displayen

Under dom senaste dagarna har flera kunder hört av sig med samma problem. Nämligen att GPS/GNSS-mottagaren plötsligt slutat att fungera och displayen visar ”GPS”.

Tyvärr vet vi inte exakt vad detta beror på men eftersom det plötsligt drabbar flera kunder ungefär samtidigt så kan vi misstänka att satelliterna har skickat ut någonting som inte GPS/GNSS-mottagarna kunnat hantera korrekt.

På en enhet som varit inne här under dagen så avhjälpte vi felet genom en hård reset av GPS/GNSS mottagaren, som kan utföras på 3 olika sätt:

  1. Skicka in den till till oss så åtgärdar vi felet med vändande post. Endast själva dosan behöver skickas in, inga kablar.
  2. Koppla ur den och låt den ligga strömlös några dagar, oftast återställer sig felet självt när backup batteriet laddas ut.
  3. Koppla ur USB kabeln och plocka ur bakstycket (det sitter bara fasttryckt) genom att med en nagel eller vass kniv försiktigt få bakstycket rakt ut bakåt. Kortslut sedan batteri kontakten till GNSS modulens backupbatteri under ca 1-2 sekunder, med exempelvis en spårskruvmejsel. Spårskruvmejseln måste komma ikontakt med båda batteripolerna (rödmarkerade på bilden). Koppla därefter in den till datorn för att se om den startar normalt (versionsnummer visas på displayen) och inkopplingsljud hörs i datorns högtalare (Windows)

 

Kunden som hade problemet hade en GNSS-mottagare med äldre programvara (AXN 3.10), den gamla programvaran kan vara en del av problemet så vi rekommenderar alla att uppdatera GNSS-mottagarens firmware till senaste version.

OBS! Det är bara möjligt att uppdatera programvaran i GNSS-mottagaren när den fungerar. Har den låst sig kan inte programmet få kontakt och utföra uppdateringen.

Uppdateringsprogrammet MTKFirmware kan hämtas här: Windows verSION