MacOS 10.5 Catalina

MacOS 10.5 Catalina kräver att alla program som körs är 64-bitars.

Logger-programmet och BobrikLoader finns för närvarande endast i 32-bitars versioner eftersom det utvecklingsverktyget, som vi använder för att skriva programmen till Bobrik och ActiveGPS, ännu inte har stöd för att skapa 64-bitars program till MacOS.

Så snart detta finns tillgängligt kommer vi naturligtvis erbjuda 64-bitars versioner av Logger och BobrikLoader

Datum när utvecklingsverktyget (C++ Builder från Embarcadero) får stöd för MacOS 64-bitars är än så länge okänt.

Under tiden rekommenderar vi våra kunder att köra vidare på MacOS Mojave eller äldre versioner av MacOS. Om detta inte är möjligt är tyvärr alternativet att skapa en dual boot, och installera MacOS Mojave separat, alternativt Windows 10.

Tips:

Om du inte vill bli påmind hela tiden att uppdatera din Mac kan du tillfälligt ignorera Catalina genom följande kommandorad i Terminalen:

sudo softwareupdate –ignore ”macOS Catalina”

Den dagen du vill installera Catalina skriver du:

sudo softwareupdate –reset-ignored

OBS! Det skall vara dubbla minustecken framför ignore och reset-ignored, men WordPress som visar vår webbsida gör automatiskt om detta till ett långt streck.

 

USB-kabel till bilen

USB-Kabel med mini USB kontakt

 

Nytt i vårt sortiment av tillbehör är en USB-kabel för bilen som kan användas som strömförsörjning av Bobrik och ActiveGPS.

Kabeln är 1,8 meter lång

Tack vare att kabeln inte är fullkopplad så slipper man problemet att enheten tror att den är kopplad till dator om bilens USB-uttag är kopplad till stereon.

Se länk nedan:

USB-kabel till bil

 

 

Bobrik visar ”GPS” i displayen

Under dom senaste dagarna har flera kunder hört av sig med samma problem. Nämligen att GPS/GNSS-mottagaren plötsligt slutat att fungera och displayen visar ”GPS”.

Tyvärr vet vi inte exakt vad detta beror på men eftersom det plötsligt drabbar flera kunder ungefär samtidigt så kan vi misstänka att satelliterna har skickat ut någonting som inte GPS/GNSS-mottagarna kunnat hantera korrekt.

På en enhet som varit inne här under dagen så avhjälpte vi felet genom en hård reset av GPS/GNSS mottagaren, som kan utföras på 3 olika sätt:

  1. Skicka in den till till oss så åtgärdar vi felet med vändande post. Endast själva dosan behöver skickas in, inga kablar.
  2. Koppla ur den och låt den ligga strömlös några dagar, oftast återställer sig felet självt när backup batteriet laddas ut.
  3. Koppla ur USB kabeln och plocka ur bakstycket (det sitter bara fasttryckt) genom att med en nagel eller vass kniv försiktigt få bakstycket rakt ut bakåt. Kortslut sedan batteri kontakten till GNSS modulens backupbatteri under ca 1-2 sekunder, med exempelvis en spårskruvmejsel. Spårskruvmejseln måste komma ikontakt med båda batteripolerna (rödmarkerade på bilden). Koppla därefter in den till datorn för att se om den startar normalt (versionsnummer visas på displayen) och inkopplingsljud hörs i datorns högtalare (Windows)

 

Kunden som hade problemet hade en GNSS-mottagare med äldre programvara (AXN 3.10), den gamla programvaran kan vara en del av problemet så vi rekommenderar alla att uppdatera GNSS-mottagarens firmware till senaste version.

OBS! Det är bara möjligt att uppdatera programvaran i GNSS-mottagaren när den fungerar. Har den låst sig kan inte programmet få kontakt och utföra uppdateringen.

Uppdateringsprogrammet MTKFirmware kan hämtas här: Windows verSION

 

 

 

64 bitars stöd till MacOS och Android

AD-Teknik använder ett utvecklingsverktyg som heter RAD Studio som kommer från Embarcadero. Alla program/appar är utvecklade i programspråket C++.

Den stora fördelen med RAD Studio är att den kan kompilera källkoden så att den passar flera plattformar. Tex kan man skriva ett program som man kan köra på Windows, iOS, Android, MacOS och till och med Linux. Utan att behöva göra stora anpassningar i källkoden för respektive plattform. Det skulle bli ett allt för stort arbete för ett litet företag att underhålla separata källkoder för respektive plattform.

Från den 1 augusti kräver Google Play att nya versioner av appar som läggs upp på Google Play skall ha 64-bitars stöd utöver 32-bitars. Det betyder att befintliga 32-bitars appar kommer fortsätta fungera, men nya versioner måste ha 64-bitars stöd.

Apple har länge varnat för att de helt och hållet kommer ta bort 32-bitars stöd, och uppmanar alla programutvecklare att släppa 64-bitars versioner av sina program till MacOS. Apple planerar att släppa MacOS Catalina i oktober, och den kräver 64-bitars program. Vi rekommenderar att tillsvidare vänta med att uppdatera till MacOS Catalina om det är möjligt och stannar kvar med MacOS Mojave.

Vi hade gärna redan nu velat se till att vi hade 64-bitars stöd, men utvecklingsverktyget som vi använder har inte riktigt hängt med, och vi väntar på en uppdatering som tillåter att vi genererar 64 bitars kod till Android och MacOS. Något datum när detta sker finns tyvärr inte. Så vi rekommenderar därför att tills vidare inte uppdatera er MacOS-version till någon nyare än den som finns idag eftersom detta kan leda til att våra program slutar att fungera på datorn.

Embarcadero har i veckan släppt en ny version av RAD Studio, som stödjer 64-bitars Android och MacOS, men än så länge bara för dem som skriver program i språket Delphi och inte C++.

Semestertider

Nu är det semestertider och våra telefoner och butiken håller stängt.

Beställningar som görs på vår hemsida skickas normalt ut en gång per vecka.

Har ni övriga frågor eller behöver support, vänligen maila till info@adteknik.com så försöker vi svara inom 24 timmar.

Vi är tillbaka med full styrka igen den 12 augusti.

Ha en skön sommar!

 

 

Bobrik 1.8

Version 1.8 har funnits i alpha/beta versioner ända sedan november 2017 så nu var det äntligen dags att göra den till vår officiella programversion av frimware som alla Bobrik’s levereras med.

Anledningen att det tagit så lång tid är att det har tillkommit många nya funktioner och andra större ingrepp i koden som behövts testas ordentligt, och när en ny funktion var klar så var det dags för nästa med ny testrunda.

Här är en sammanställning om vad som är nytt jämfört med 1.7

  • Nu funktion som hindrar falsklarm vid fartkameror. Hindra falsklarm om du skulle köra på en intilliggande väg nära en fartkamera.
  • Selftest, en snabb kontroll görs vid uppstart att informationen i flash är ok.
  • Selftest, en utförlig test av flashminnet kan genomföras manuell genom att vid uppstart hålla inne knappen, och sedan släppa den innan displayen hunnit räkna till 3.
  • Förbättrad programmerings algorithm för flashminnet för säkrare skrivning av data.
  • Buggfix för körjournal om fordonet har flyttats med Bobrik inkopplad men utan satellitkontakt, tex inne på bildäck på en färja.
  • Displayen blir alltid orange om den kopplas till ett aktivt USB uttag i bilen så att man lättare förstår att kameravarning, hastighetsgränser och registrering av betalstationer inte fungerar eftersom Bobrik då tror att den är kopplad till dator.
  • Snabbare uppstart.
  • Förbättrad logik i körjournalen för att hitta slutpunkter vid stillastående.
  • Förbättrad detektering av betalstationer
  • Fix för GPS week rollover som automatiskt korrigerar datumet från GPS mottagaren vid behov.

Full versionshistorik

Åtgärda felaktiga datumstämplar i Körjournalen

Ni som har Bobrik med körjournal, och använt Firmware 1.8 beta 6 eller 7, kan ha fått felaktiga datumstämplar i körjournalen om ni har en Bobrik med GPS mottagare såld 2014 och tidigare.

Det är först och främst viktigt att sluta använda beta 6 eller beta 7, byt till beta 8 eller nyare istället för att inte fler resor skall få felaktigt datum i körjournalen.

Nu finns Logger-programmet ute i version 6.1.8 som har en reparations-funktion som gör att du kan själv rätta till de resorna som råkar ha felaktiga datum.

Bruksanvisning för datumjustering:

  • Säkerställ att du använder Logger 6.1.8 eller senare, och starta programmet
  • Anslut den Bobrik som du vet/tror har felaktiga datum
  • Gå till menyn Hjälp –> Felsupport
  • Börja med att ta en kopia av ”enhetens flashminne” och notera de sista siffrorna på filen som skapas utifall att den skulle behövas.
  • Klicka även på ”Programmets datamapp” för att ta en kopia av alla körjournaler som ligger på datorn och notera även här slutsiffrorna på filen som skickas.
  • Klicka därefter på ”Justera Enhetens Datumstämplar” Ett nytt fönster kommer upp,
  • De som är skadade av firmware beta 6 eller 7 är resor från den 7 april 2019 och framåt, datumet sätts till mars år 2060 eller liknande och får röd bakgrund.
  • Justera felaktiga datum manuellt, så att allt ligger i kronologisk ordning, tänk på att klockslagen skall vara korrekta, men är i UTC-tid i detta fönster alltså 1 timme efter Svensk normaltid och 2 timmar efter Svensk sommartid.
  • När allt är klart tryck på spara.
  • Stäng felsupport fönstret och prova nu att läsa in körjournalen på nytt under menyn ”IN” –> ”Hämta körjournaldata från ActiveGPS/Bobrik”

Bobrik med GPS mottagare

Ni som har en äldre Bobrik som har en GPS mottagare jämfört med de sålda från 2014 och senare som har GNSS mottagare, riskerar i de flesta fall att få fel datum i eventuell körjournal.

På grund av att veckoräknaren i det amerikanska GPS satelliterna slog runt från 1023 till 0 den 7 april 2019 har flertalet äldre GPS mottagare börjat sända ut fel datum.

Bobrik firmware 1.8 beta 5 från den 19 mars skulle lösa detta problemet, men tyvärr så fungerade inte alls när vi sedan kontrollerade (datumet justerades inte alls)

Bobrik firmware 1.8 beta 6 och 7 skulle lösa detta och flyttade visserligen fram datumet, men det blev tyvärr helt fel ändå.

Därför är det viktigt att byta till Bobrik firmware 1.8 beta 8 som nu slutgiltigt (förhoppningsvis) skall lösa problemet med felaktigt datum från äldre GPS mottagare.

Ni som har en Bobrik med körjournal med GPS modul som levererar fel datum och som kört Bobrik firmware 1.8 beta 6 eller 7, och som därmed har fått felaktiga datumstämplar i körjournalen. Byt först och främst till 1.8 beta 8 och avvakta ett reparationsprogram som vi kommer att ta fram närmaste veckan. Som kan justera de felaktiga datumen i körjournalen.

Är du osäker på om du har en Bobrik med en GPS eller GNSS modul, eller vill verifiera om datumet från mottagaren är korrekt, testa gärna vårt program GPS Tester: https://www.adteknik.com/software/GPS_Tester.exe

Programmet kräver Windows och att Bobrik får satellit låsning, därefter skall tiden i UTC-tid visas i svart (är texten grå, har mottagaren för svag signal för att ta emot tiden). Placera gärna Bobrik i ett fönster för bättre satellit signal om möjligt.

Mottagare som heter AXN 3.00 eller senare är GNSS mottagare och skall visa rätt datum, är versionsnumret före 3 så är det GPS mottagare och kan visa fel datum.

Vi på AD-Teknik beklagar eventuella olägenheter som uppstått och vi arbetar så snabbt vi kan för att åtgärda felet.

ActiveGPS med Nemerix GPS mottagare

När ActiveGPS, vår första kameravarnare började säljas 2005 hade den en GPS mottagare med ett chipset från Schweiziska Nemerix. Denna GPS modul har tyvärr visat sig klara GPS satelliternas rundslagning av veckoräknaren dåligt.

Ett flertal utav våra kunder har rapporterat in problem med att mottagaren efter detta har svårt att få satellitlåsning och när/om det väl sker så tappar den väldigt lätt låsningen och börjar söka på nytt.

Liknande händelser har skett vid ett par tillfällen tidigare år också, och då har problemet försvunnit efter ett par dagar, vår förhoppning är att samma sak sker även denna gången, om inte tidigare så natten mellan lördag och söndag då veckoräknaren stegar upp.

Vi tror heller inte att alla med denna GPS mottagare har drabbats av problem, de enheter vi kört i vårt labb har fungerat felfritt frånsett att datumet blivit fel, vilket inte har någon betydelse för ActiveGPS funktion.

Tyvärr finns inte Nemerix kvar, och därmed finns ingen support att få från deras håll.

Detta kan du prova:

  • Om möjligt gör en nollställning av GPS mottagaren genom att ladda om programvaran som finns ombord på GPS mottagaren, detta görs med ett särskilt program som heter Nemerix, länk: hämta
  • Parkera bilen på en öppen plats och vänta i minst 12,5 minuter efter satellitlåsning, detta är så lång tid som GPS mottagaren behöver för att läsa in full information om GPS satelliternas banor runt jorden.

Har du problem, och vill byta din ActiveGPS mot en Bobrik, kontakta oss så skall du få ett bra pris.