Under dom senaste dagarna har flera kunder hört av sig med samma problem. Nämligen att GPS/GNSS-mottagaren plötsligt slutat att fungera och displayen visar ”GPS”.

Tyvärr vet vi inte exakt vad detta beror på men eftersom det plötsligt drabbar flera kunder ungefär samtidigt så kan vi misstänka att satelliterna har skickat ut någonting som inte GPS/GNSS-mottagarna kunnat hantera korrekt.

På en enhet som varit inne här under dagen så avhjälpte vi felet genom en hård reset av GPS/GNSS mottagaren, som kan utföras på 3 olika sätt:

  1. Skicka in den till till oss så åtgärdar vi felet med vändande post. Endast själva dosan behöver skickas in, inga kablar.
  2. Koppla ur den och låt den ligga strömlös några dagar, oftast återställer sig felet självt när backup batteriet laddas ut.
  3. Koppla ur USB kabeln och plocka ur bakstycket (det sitter bara fasttryckt) genom att med en nagel eller vass kniv försiktigt få bakstycket rakt ut bakåt. Kortslut sedan batteri kontakten till GNSS modulens backupbatteri under ca 1-2 sekunder, med exempelvis en spårskruvmejsel. Spårskruvmejseln måste komma ikontakt med båda batteripolerna (rödmarkerade på bilden). Koppla därefter in den till datorn för att se om den startar normalt (versionsnummer visas på displayen) och inkopplingsljud hörs i datorns högtalare (Windows)

 

Kunden som hade problemet hade en GNSS-mottagare med äldre programvara (AXN 3.10), den gamla programvaran kan vara en del av problemet så vi rekommenderar alla att uppdatera GNSS-mottagarens firmware till senaste version.

OBS! Det är bara möjligt att uppdatera programvaran i GNSS-mottagaren när den fungerar. Har den låst sig kan inte programmet få kontakt och utföra uppdateringen.

Uppdateringsprogrammet MTKFirmware kan hämtas här: Windows verSION