Ändrad hastighet vid 263 fartkameror

Sedan den 1 december har Trafikverket ändrat hastighetsgränsen på ett stort antal vägar, därmed har många fartkameror fått ny hastighet och dessutom har det monterats upp 12 nya bara i december.

Dessa ändringar finns nu med i vår databas, uppdatera din ActiveGPS eller Bobrik genom BobrikLoader-programmet för att få korrekt varning.

Nya betalstationer vid Marieholmstunneln

Marieholmstunneln
Nya betalstationer vid nya Marieholmstunneln

Vi har nu mätt in positionerna för de nya betalstationerna för trängselskatt vid Marieholmstunneln i Göteborg.

Om du har en Bobrik med körjournal och registrering av betalstationer så behöver du nu uppdatera databasen i din Bobrik för att få med passager av dessa betalstationer i din körjournal.

Marieholmstunneln öppnar för trafik den 16 december 2020.

Norsk ISA-fil till Bobrik

Äntligen kan vi nu erbjuda uppdaterad ISA-fil för Norge till Bobrik, vilket inte varit möjligt sedan 2017 då den sista uppdateringen kom enligt det gamla filformatet.

Sedan en tid har Statens Vegvesen i Norge erbjudit ett annat filformat på hastighetsdata, som tyvärr visat sig vara svårt att konvertera till Bobrik, men nu har vi löst det problemet och du kan uppdatera Bobrik som vanligt via BobrikLoader eller Logger-programmet.

Men det finns ett problem som vi hoppas kunna lösa: Databasen från Norge är tyvärr så stor att den inte ryms tillsammans med Svensk ISA-data och den ryms heller inte i äldre Bobrik med det lilla flashminnet.

Den Norska databasen är större än den Svenska, vilket den inte borde vara med tanke på att det Norska vägnätet är mindre än det Svenska.

Vi hoppas kunna lösa detta, men som det är nu måste man ladda Sverige, Norge eller Finland separat.

Kom ihåg: Oavsett vilket lands hastighetsdatabas du väljer, laddas samtliga fartkameror in för alla länder (Sverige/Norge/Finland/Baltikum)

17 nya fartkameror

Idag har vi lagt till ytterligare 17 nya fartkameror och tagit bort 1 i Sverige, totalt har vi nu 2261.

Nya ISA filer från Sverige och Finland

Vi har konverterat Trafikverkets senaste ISA fil från 7 september och Trafikledsverket i Finland från 27 augusti (kallad 2/2020) till Bobrik.

Använd BobrikLoader eller Logger-programmet för att uppdatera databasen

14 nya fartkameror och fundament

Vi har nu lagt till nya positioner samt ändrat hastighetsgräns vid ett antal fartkameror där sommarhastigheten tagits bort.

Bilden är tagen längs riksväg 26 som har fått 3 nya fartkameror uppsatta, samt en fjärde snart på gång.

Tillbaka från semestern

Nu är vi tillbaka och kör som vanligt, telefonen och butiken är öppna som vanligt men med begränsad bemanning de första 2 veckorna.

Semestertider

Nu är det semestertider även på AD-Teknik, butiken och telefonsupporten är därför stängd.

Men det går ändå att nå oss via mail på info@adteknik.com vilket vi besvarar inom 48 timmar.

Beställningar tas emot som vanligt på vår hemsida, och vi skickar ut minst 1 gång per vecka.

Trevlig Sommar önskar Andreas och Håkan

 

 

 

Bobrik Firmware 2.0 alpha 4

Vi hoppas nu att felet som fanns i alpha 3 versionen nu är åtgärdat. Felet bestod i att om man anslutit enheten till konstant spänning (tex via OBD kontakten) och man aktiverat funktionen att GPS/GNSS mottagaren skall gå ned i viloläge så startade den inte upp som den skulle. Därmed uteblev all funktion inkl eventuell körjournal tills dess att man startade om enheten genom att bryta strömmen.

AD-Teknik har försökt spåra de kunder som hade uppdaterat sin Bobrik till 2.0 alpha 3 och mailat dessa.

Återigen vill vi förtydliga att senaste väl-testade release av firmware är 1.9. och det är denna som nya enheter levereras med. Eventuella alpha och beta versioner finns tillgängligt för alla kunder, men test görs på egen risk.

Firmware historik: https://www.adteknik.com/bobrik_firmware.htm

 

 

 

 

Problem med Bobrik firmware 2.0 alpha 3

Vi har tagit bort firmware version 2.0 alpha 3 från vår server efter vi upptäckt problem med den.

Om du vet med dig att du uppdaterat din Bobrik till denna versionen ber vi dig att återgå till tidigare version.

Kom ihåg: Alpha betyder att det är en tidig testversion av programmet och alla funktioner är ej testade.

Senaste officiella release är fortsatt 1.9

 

 

MacOS 10.5 Catalina

MacOS 10.5 Catalina kräver att alla program som körs är 64-bitars.

Logger-programmet och BobrikLoader finns för närvarande endast i 32-bitars versioner eftersom det utvecklingsverktyget, som vi använder för att skriva programmen till Bobrik och ActiveGPS, ännu inte har stöd för att skapa 64-bitars program till MacOS.

Så snart detta finns tillgängligt kommer vi naturligtvis erbjuda 64-bitars versioner av Logger och BobrikLoader

Datum när utvecklingsverktyget (C++ Builder från Embarcadero) får stöd för MacOS 64-bitars är än så länge okänt, men det kan dröja år innan detta är klart.

Under tiden rekommenderar vi våra kunder att köra vidare på MacOS Mojave eller äldre versioner av MacOS. Om detta inte är möjligt är tyvärr alternativet att skapa en dual boot, och installera MacOS Mojave separat, alternativt Windows 10. Alternativt att nedgradera från Catalina till Mojave.

Tips:

Om du inte vill bli påmind hela tiden att uppdatera din Mac kan du tillfälligt ignorera Catalina genom följande kommandorad i Terminalen:

sudo softwareupdate –ignore ”macOS Catalina”

Den dagen du vill installera Catalina skriver du:

sudo softwareupdate –reset-ignored

OBS! Det skall vara dubbla minustecken framför ignore och reset-ignored, men WordPress som visar vår webbsida gör automatiskt om detta till ett långt streck.

 

USB-kabel till bilen

USB-Kabel med mini USB kontakt

 

Nytt i vårt sortiment av tillbehör är en USB-kabel för bilen som kan användas som strömförsörjning av Bobrik och ActiveGPS.

Kabeln är 1,8 meter lång

Tack vare att kabeln inte är fullkopplad så slipper man problemet att enheten tror att den är kopplad till dator om bilens USB-uttag är kopplad till stereon.

Se länk nedan:

USB-kabel till bil

 

 

Bobrik visar ”GPS” i displayen

Under dom senaste dagarna har flera kunder hört av sig med samma problem. Nämligen att GPS/GNSS-mottagaren plötsligt slutat att fungera och displayen visar ”GPS”.

Tyvärr vet vi inte exakt vad detta beror på men eftersom det plötsligt drabbar flera kunder ungefär samtidigt så kan vi misstänka att satelliterna har skickat ut någonting som inte GPS/GNSS-mottagarna kunnat hantera korrekt.

På en enhet som varit inne här under dagen så avhjälpte vi felet genom en hård reset av GPS/GNSS mottagaren, som kan utföras på 3 olika sätt:

  1. Skicka in den till till oss så åtgärdar vi felet med vändande post. Endast själva dosan behöver skickas in, inga kablar.
  2. Koppla ur den och låt den ligga strömlös några dagar, oftast återställer sig felet självt när backup batteriet laddas ut.
  3. Koppla ur USB kabeln och plocka ur bakstycket (det sitter bara fasttryckt) genom att med en nagel eller vass kniv försiktigt få bakstycket rakt ut bakåt. Kortslut sedan batteri kontakten till GNSS modulens backupbatteri under ca 1-2 sekunder, med exempelvis en spårskruvmejsel. Spårskruvmejseln måste komma ikontakt med båda batteripolerna (rödmarkerade på bilden). Koppla därefter in den till datorn för att se om den startar normalt (versionsnummer visas på displayen) och inkopplingsljud hörs i datorns högtalare (Windows)

 

Kunden som hade problemet hade en GNSS-mottagare med äldre programvara (AXN 3.10), den gamla programvaran kan vara en del av problemet så vi rekommenderar alla att uppdatera GNSS-mottagarens firmware till senaste version.

OBS! Det är bara möjligt att uppdatera programvaran i GNSS-mottagaren när den fungerar. Har den låst sig kan inte programmet få kontakt och utföra uppdateringen.

Uppdateringsprogrammet MTKFirmware kan hämtas här: Windows verSION

 

 

 

64 bitars stöd till MacOS och Android

AD-Teknik använder ett utvecklingsverktyg som heter RAD Studio som kommer från Embarcadero. Alla program/appar är utvecklade i programspråket C++.

Den stora fördelen med RAD Studio är att den kan kompilera källkoden så att den passar flera plattformar. Tex kan man skriva ett program som man kan köra på Windows, iOS, Android, MacOS och till och med Linux. Utan att behöva göra stora anpassningar i källkoden för respektive plattform. Det skulle bli ett allt för stort arbete för ett litet företag att underhålla separata källkoder för respektive plattform.

Från den 1 augusti kräver Google Play att nya versioner av appar som läggs upp på Google Play skall ha 64-bitars stöd utöver 32-bitars. Det betyder att befintliga 32-bitars appar kommer fortsätta fungera, men nya versioner måste ha 64-bitars stöd.

Apple har länge varnat för att de helt och hållet kommer ta bort 32-bitars stöd, och uppmanar alla programutvecklare att släppa 64-bitars versioner av sina program till MacOS. Apple planerar att släppa MacOS Catalina i oktober, och den kräver 64-bitars program. Vi rekommenderar att tillsvidare vänta med att uppdatera till MacOS Catalina om det är möjligt och stannar kvar med MacOS Mojave.

Vi hade gärna redan nu velat se till att vi hade 64-bitars stöd, men utvecklingsverktyget som vi använder har inte riktigt hängt med, och vi väntar på en uppdatering som tillåter att vi genererar 64 bitars kod till Android och MacOS. Något datum när detta sker finns tyvärr inte. Så vi rekommenderar därför att tills vidare inte uppdatera er MacOS-version till någon nyare än den som finns idag eftersom detta kan leda til att våra program slutar att fungera på datorn.

Embarcadero har i veckan släppt en ny version av RAD Studio, som stödjer 64-bitars Android och MacOS, men än så länge bara för dem som skriver program i språket Delphi och inte C++.

Semestertider

Nu är det semestertider och våra telefoner och butiken håller stängt.

Beställningar som görs på vår hemsida skickas normalt ut en gång per vecka.

Har ni övriga frågor eller behöver support, vänligen maila till info@adteknik.com så försöker vi svara inom 24 timmar.

Vi är tillbaka med full styrka igen den 12 augusti.

Ha en skön sommar!

 

 

Bobrik 1.8

Version 1.8 har funnits i alpha/beta versioner ända sedan november 2017 så nu var det äntligen dags att göra den till vår officiella programversion av frimware som alla Bobrik’s levereras med.

Anledningen att det tagit så lång tid är att det har tillkommit många nya funktioner och andra större ingrepp i koden som behövts testas ordentligt, och när en ny funktion var klar så var det dags för nästa med ny testrunda.

Här är en sammanställning om vad som är nytt jämfört med 1.7

  • Nu funktion som hindrar falsklarm vid fartkameror. Hindra falsklarm om du skulle köra på en intilliggande väg nära en fartkamera.
  • Selftest, en snabb kontroll görs vid uppstart att informationen i flash är ok.
  • Selftest, en utförlig test av flashminnet kan genomföras manuell genom att vid uppstart hålla inne knappen, och sedan släppa den innan displayen hunnit räkna till 3.
  • Förbättrad programmerings algorithm för flashminnet för säkrare skrivning av data.
  • Buggfix för körjournal om fordonet har flyttats med Bobrik inkopplad men utan satellitkontakt, tex inne på bildäck på en färja.
  • Displayen blir alltid orange om den kopplas till ett aktivt USB uttag i bilen så att man lättare förstår att kameravarning, hastighetsgränser och registrering av betalstationer inte fungerar eftersom Bobrik då tror att den är kopplad till dator.
  • Snabbare uppstart.
  • Förbättrad logik i körjournalen för att hitta slutpunkter vid stillastående.
  • Förbättrad detektering av betalstationer
  • Fix för GPS week rollover som automatiskt korrigerar datumet från GPS mottagaren vid behov.

Full versionshistorik

Åtgärda felaktiga datumstämplar i Körjournalen

Ni som har Bobrik med körjournal, och använt Firmware 1.8 beta 6 eller 7, kan ha fått felaktiga datumstämplar i körjournalen om ni har en Bobrik med GPS mottagare såld 2014 och tidigare.

Det är först och främst viktigt att sluta använda beta 6 eller beta 7, byt till beta 8 eller nyare istället för att inte fler resor skall få felaktigt datum i körjournalen.

Nu finns Logger-programmet ute i version 6.1.8 som har en reparations-funktion som gör att du kan själv rätta till de resorna som råkar ha felaktiga datum.

Bruksanvisning för datumjustering:

  • Säkerställ att du använder Logger 6.1.8 eller senare, och starta programmet
  • Anslut den Bobrik som du vet/tror har felaktiga datum
  • Gå till menyn Hjälp –> Felsupport
  • Börja med att ta en kopia av ”enhetens flashminne” och notera de sista siffrorna på filen som skapas utifall att den skulle behövas.
  • Klicka även på ”Programmets datamapp” för att ta en kopia av alla körjournaler som ligger på datorn och notera även här slutsiffrorna på filen som skickas.
  • Klicka därefter på ”Justera Enhetens Datumstämplar” Ett nytt fönster kommer upp,
  • De som är skadade av firmware beta 6 eller 7 är resor från den 7 april 2019 och framåt, datumet sätts till mars år 2060 eller liknande och får röd bakgrund.
  • Justera felaktiga datum manuellt, så att allt ligger i kronologisk ordning, tänk på att klockslagen skall vara korrekta, men är i UTC-tid i detta fönster alltså 1 timme efter Svensk normaltid och 2 timmar efter Svensk sommartid.
  • När allt är klart tryck på spara.
  • Stäng felsupport fönstret och prova nu att läsa in körjournalen på nytt under menyn ”IN” –> ”Hämta körjournaldata från ActiveGPS/Bobrik”

Bobrik med GPS mottagare

Ni som har en äldre Bobrik som har en GPS mottagare jämfört med de sålda från 2014 och senare som har GNSS mottagare, riskerar i de flesta fall att få fel datum i eventuell körjournal.

På grund av att veckoräknaren i det amerikanska GPS satelliterna slog runt från 1023 till 0 den 7 april 2019 har flertalet äldre GPS mottagare börjat sända ut fel datum.

Bobrik firmware 1.8 beta 5 från den 19 mars skulle lösa detta problemet, men tyvärr så fungerade inte alls när vi sedan kontrollerade (datumet justerades inte alls)

Bobrik firmware 1.8 beta 6 och 7 skulle lösa detta och flyttade visserligen fram datumet, men det blev tyvärr helt fel ändå.

Därför är det viktigt att byta till Bobrik firmware 1.8 beta 8 som nu slutgiltigt (förhoppningsvis) skall lösa problemet med felaktigt datum från äldre GPS mottagare.

Ni som har en Bobrik med körjournal med GPS modul som levererar fel datum och som kört Bobrik firmware 1.8 beta 6 eller 7, och som därmed har fått felaktiga datumstämplar i körjournalen. Byt först och främst till 1.8 beta 8 och avvakta ett reparationsprogram som vi kommer att ta fram närmaste veckan. Som kan justera de felaktiga datumen i körjournalen.

Är du osäker på om du har en Bobrik med en GPS eller GNSS modul, eller vill verifiera om datumet från mottagaren är korrekt, testa gärna vårt program GPS Tester: https://www.adteknik.com/software/GPS_Tester.exe

Programmet kräver Windows och att Bobrik får satellit låsning, därefter skall tiden i UTC-tid visas i svart (är texten grå, har mottagaren för svag signal för att ta emot tiden). Placera gärna Bobrik i ett fönster för bättre satellit signal om möjligt.

Mottagare som heter AXN 3.00 eller senare är GNSS mottagare och skall visa rätt datum, är versionsnumret före 3 så är det GPS mottagare och kan visa fel datum.

Vi på AD-Teknik beklagar eventuella olägenheter som uppstått och vi arbetar så snabbt vi kan för att åtgärda felet.

ActiveGPS med Nemerix GPS mottagare

När ActiveGPS, vår första kameravarnare började säljas 2005 hade den en GPS-mottagare med ett chipset från Schweiziska Nemerix. Denna GPS-modul har tyvärr visat sig klara GPS-satelliternas rundslagning av veckoräknaren dåligt.

Ett flertal utav våra kunder har rapporterat in problem med att mottagaren efter detta har svårt att få satellitlåsning och när/om det väl sker så tappar den väldigt lätt låsningen och börjar söka på nytt.

Liknande händelser har skett vid ett par tillfällen tidigare år också, och då har problemet försvunnit efter ett par dagar, vår förhoppning är att samma sak sker även denna gången, om inte tidigare så natten mellan lördag och söndag då veckoräknaren stegar upp.

Vi tror heller inte att alla med denna GPS-mottagare har drabbats av problem, de enheter vi kört i vårt labb har fungerat felfritt frånsett att datumet blivit fel, vilket inte har någon betydelse för ActiveGPS-funktion.

Tyvärr finns inte tillverkaren Nemerix kvar, och därmed finns ingen support att få från deras håll.

Detta kan du prova:

  • Om möjligt gör en nollställning av GPS-mottagaren genom att ladda om programvaran som finns ombord på GPS mottagaren, detta görs med ett särskilt program som heter Nemerix, länk: hämta
  • Parkera bilen på en öppen plats och vänta i minst 12,5 minuter efter satellitlåsning, detta är så lång tid som GPS mottagaren behöver för att läsa in full information om GPS-satelliternas banor runt jorden.